Een Tidio chatbox toevoegen aan je site. Super simpel!

Tidio chatbox featured

In dit artikel ga ik laten zien hoe ik de chatbox op mijn site geïnstalleerd heb, en wat voor leuke dingen je er allemaal mee kunt doen!

Tidio

in dit artikel kun je lezen waarom ik voor de plugin Tidio gekozen heb. In het kort, het voldoet aan alle eisen die ik stelde aan een chat functie op mijn site.
Dus laten we direct doorgaan met het installeren van de plugin!

Plugin installeren

Ga in je wordpress backend naar plugins, en kies nieuwe plugin

Nieuwe Plugin

Zoek hier naar de plugin Tidio. Installeer deze, en activeer hem.
geinstalleerd
In je werkbalk (links) heb je daarna een nieuwe optie, Tidio Chat
Tidio Chat

Tidio Panel

Zodra je op je nieuwe aanwinst klikt opent er een panel waar je alle instellingen van de chatbox kunt gaan toevoegen. Maar eerst is het handig om een account aan te maken. Dit is nodig om je chatbox straks te koppelen aan de mobiele app op je telefoon. Je kunt ook zonder account werken, maar dan kun je alleen vanuit het panel op je backoffice van je site chatten.
die moet je dan dus open zetten om berichten te kunnen ontvangen. Niet handig dus!

Tidio   Tidio Account
Links boven in vindt je de blauwe knop met create an account. Doe maar even!

Oh, trouwens, even tussendoor: ik wordt niet, ik herhaal: niet! betaald door Tidio om enthousiast te zijn over hun plugin en app of zo! 

tidio account maken

Als je dat gedaan hebt kun je verder met het instellen van het uiterlijk en dergelijke. Hiervoor heb je links een verticale menubalk.
Gek genoeg zitten de uiterlijke instellingen niet onder het tabblad ‘settings’ maar onder ‘channels’ Laten we hier maar mee beginnen. Dit is the fun stuff.

je kunt de kleur van je chat wolkjes instellen, een avatar voor jezelf uploaden, berichten die getoond worden om een chat mee te beginnen instellen, de positie van de chatbox op je site,en nog veel en veel meer.

Positie

Ik heb er voor gekozen om de chatbox onder in de pagina weer te geven als een klein ballonnetje met mijn avatar er in, maar dit kun je zelf instellen
Ga naar channels en maak je keuzes uit onderstaande opties
tidio positie

Als je de chatbox niet als boxje onderin wilt hebben, kun je ook kiezen voor een sidebar. een mooie knop aan de zijkant van je site (met custom tekst als je wilt)
tidio sidebar

automation

Tidio biedt een heleboel opties voor geautomatiseerde berichten, en dit is waar Tidio in mijn ogen uitblinkt ten opzichte van andere gratis chat plugins.
Voor allerlei events – gedragingen van je bezoeker- kun je een geautomatiseerd chat bericht instellen.
Bijvoorbeeld als je een formulier op je site hebt staan, en een bezoeker begint met invullen, maar klikt dan de pagina weg. Je kunt dan een chat bericht laten opkomen met een vraag of de bezoeker hulp nodig heeft.
Of, als een bezoeker terugkeert naar je pagina, zou je een persoonlijk welkom chatberichtje kunnen sturen. etc etc. Er zijn heel veel voorgeprogrammeerde opties beschikbaar. Maar je kunt zelfs je eigen automation maken als je keuze er niet tussen staat!

 

Ik heb bijvoorbeeld een automation ingesteld voor als ik niet snel kan antwoorden op een chatbericht. de bezoeker krijgt dan een chat van ‘mij’ met een excuses en het verzoek om de vraag alsnog te stellen zodat ik via email later kan reageren.

automation

Dat brengt me bij het volgende:

pre chat survey

Voordat een chatsessie begint vraag ik de bezoeker om twee dingen, een naam en een email adres. Dit gebeurt automatisch, zodra een bezoeker begint met typen.
pre chat survey

Ik vind dit belangrijk om te weten, want zo kan ik

a) iemand bij naam noemen in een persoonlijk antwoord

b) als ik niet direct kan chatten kan ik later via email een antwoord sturen

De pre chat survey stel je als volgt in:
ga naar channels, en klik onderin op pre chat survey

Vink ‘display’ aan, en vul de tekst velden er onder in zoals je wilt.
Vervolgens heb je de survey fields, dit zijn de invoer velden die je bezoeker moet invullen voor de chat van start gaat.
Ik vind het belangrijk te melden in het eerste bericht, dat ik deze informatie vraag om altijd antwoord te kunnen geven.

Antwoorden via email

Stel nou dat je even je telefoon of tidio panel niet bij de hand hebt waardoor je niet meteen kunt reageren op je chat.
Zoals ik hierboven al liet zien kun je hier geautomatiseerde berichten voor instellen om je bezoeker niet teleurgesteld je site te laten verlaten.  Maar een antwoord op een later moment via email is ook mogelijk apoteketgenerisk.com.
In je Tidio menu balk, bovenin staan je nieuwe chat berichten.
Als een bezoeker zijn of haar email heeft achter gelaten in je chatbox, kun je deze zien als je de chat opent.

hmm de locatiebepaling van mijn computer is niet zo best. Ik zit in Hoogeveen…

Je kunt vervolgens kiezen hoe je wilt antwoorden. Je kunt dit vanuit het tidio panel doen. Onder de chat berichten kies je de manier waarop je reageert, dit kan als chat bericht, maar ook als email.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon het email adres kopieren en via je mail programma, in je eigen mail layout met je eigen handtekening er onder een mail sturen. Opties!

De app

Tidio is dus ook als app beschikbaar. Voor mij een absolute voorwaarde, omdat ik niet de hele dag mijn tidio panel ergens open wil hebben staan.

Klik hier voor iOs

Klik hier voor Google Play

De app is straight forward, weinig instellingen. Die moet je vanuit het panel doen.
Wel een keurig overzicht van de chats, en ook hier de keuze om je antwoord als chat, of als email te verzenden.


Tidio kan je push notificaties sturen bij nieuwe chats, maar uiteraard kan je dat ook uit zetten.

Conclusie

Tidio is een veelzijdige, gratis plugin om met je bezoeker te chatten. Er zijn veel opties om de plugin helemaal in je eigen site te integreren. Ik ben groot fan! jij ook?

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *